گوناگون از جهان...webnet.loxblog.com
گوناگون از جهان...webnet.loxblog.com
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 28 / 11 / 1390برچسب:, توسط کیا عشوری.kia ashoori |
مصاحبه با مصباحی مقدم

*منظورم تشریح اخلاق انتخاباتی نبود. ببنید در انتخابات ریاست جمهوری گذشته تخریب هایی علیه آقایان هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری کلید خورد که هرگز به آنها پاسخ داده نشده است. فکر نمی کنید همین عارضه سبب باب شدن آن تخریب ها شود و باز هم چنین روندی را در انتخابات آتی شاهد باشیم؟ چنانکه باز هم برخی بر اساس تئوری «اهانت به هاشمی برای کسب رای بیشتر» بخواهند بر تنور اهانت به شخصیتی که در پیروزی انقلاب و پس از آن نقش داشته، بدمند؟ اصلا اگر چنین روشی باب شود، چطور در آینده می توان از ذخایر نظام دفاع کرد؟ 
البته من از آن تخریبهایی که در هنگام تبلیغات انتخاباتی دو طرف نسبت به هم داشتند بسیار ناراحتم، اما بهترین موضع گیری در این موارد، مواضع مقام معظم رهبری است. ایشان در مقابل هر شخصیت و گروهی سعی شان بر این است که مواضع اصولی و درست آنها را مورد توجه قرار دهند و افراد و گروه ها را برای انقلاب حفظ کنند. اقتضای بزرگ منشی رهبری هم در همین است. ما که مدعی پیروی از ولایت فقیه هستیم باید این رویکرد را سرلوحه کار خود قرار دهیم تا نقطه ضعف ها رفع شود. تاکید می کنم در قضیه پس از انتخابات 88 بین مواضع آقایان هاشمی و ناطق تفاوت جدی می بینم، آقای ناطق خیلی زود اعلام کردند که سرباز ولایت هستند و پس از آن هم موضع گیری دیگری نداشتند.
پس از انتخابات 88، نقطه ضعف های جدی ای از برخی دیگر، بروز کرد. برای حذف این نقاط ضعف در آنها، باید بر نقاط قوتشان تاکید کنیم تا به اصلاح رویکردهایشان بپردازند. حتی اگر آن رویکردها مستمر باشد. باید شخصیت یک فرد را روی هم رفته در نظر گرفت و جهات مثبت رفتاری او و سوابق او را در مقایسه با موارد منفی وی در نظر داشت. اگر چنین بکنیم به حفظ سلامت فضای عمومی جامعه کمک خواهیم کرد. امیدوارم در این دوره انتخابات شاهد چنین تخریبهایی از سوی هیچ یک از جریانات سیاسی نباشیم.
 
ای کاش مناظرات مدیریت شده ای پس از انتخابات 88 بار دیگر در صداوسیما شکل می گرفت تا ابهامات پیش از این انتخابات، برطرف شود. البته مردم ما عموما اعتماد فوق العاده ای به مقام معظم رهبری دارند و با توجه به مواضعی که ایشان پس از انتخابات گرفتند و توضیح ها و تبیینهای ایشان، بسیاری از مسائل شفاف شد. اما متاسفانه هستند کسانی که پس از آن مناظره ها، به افراد برچسب زده و به ایجاد سوال و ابهام در فضای عمومی جامعه دامن می زنند که کار شایسته ای نیست. 
 
*آقای افروغ در مصاحبه ای که خیلی وقت پیش با خبرآنلاین داشتند معتقد بودند که باید از این آقایان اعاده حیثیت شود.فکر نمی کنید همین دلخوری ها و عدم حمایت از آنها سبب شد تا آقایان هاشمی و ناطق نوری دیگر در جلسات جامعه روحانیت مبارز شرکت نکنند؟
آقای هاشمی که از یکی دو سال قبل از انتخابات 88 در جلسات جامعه روحانیت شرکت نمی کردند، با اینکه ایشان از بنیان گذاران این تشکل هستند. اما به دلیل پاره ای تدابیر امنیتی که به دلیل مسندهای ایشان است و برخی مسائل دیگر ایشان تمایلی به حضور در جلسات جامعه روحانیت نداشتند. از جمله اینکه ایشان مایل نیستند که بگویند منحصرا عضو جامعه روحانیت اند و خودشان را چهره ای فراجناحی می دانند. به همین دلیل است که حزب کارگزاران به ایشان احساس تعلق می کند و حتی برخی، آقای هاشمی را لیدر کارگزاران می دانند که نمی خواهم آن را تایید یا رد کنم.
اما آقای ناطق نوری تا پیش از انتخابات 88 در جلسات جامعه روحانیت مبارز شرکت می کرد. ولی پس از آن دیگر حضور نیافت. شاید به دلیل این گلایه که چرا جامعه روحانیت مبارز نسبت به تعرض به ایشان در جریان مناظره های انتخاباتی اعتراضی نکرد یا از او حمایتی ننمود.
 
*اتفاقا این گلایه در فضای رسانه ای کشور مطرح شده است. واقعا چرا جامعه روحانیت مبارز از ایشان حمایت نکرد؟
نمی توانم قطعی بگویم اما تصور می کنم که تحلیل جامعه روحانیت مبارز این بود که اگر در حین انتخابات، موضعی می گرفت، روی آراء مردم تاثیرگذار بود. کما اینکه رهبری انقلاب هم نسبت به نامه آقای هاشمی موضعی نگرفت و تا قبل از انتخابات به آن پاسخی نداد. این عدم موضع گیری حکیمانه بود. اینگونه نبود که مقام معظم رهبری نسبت به آن نامه موضعی نداشته باشند. اما موضع گیری نکردند و تصورم این است که نظرشان این بود اگر موضع گیری خاصی بکنند، - چه نفیا یا چه اثباتا- روی آراء مردم اثر خواهد گذاشت. جامعه روحانیت مبارز نیز به تبعیت از رهبری چنین کرد.
 
*اما بعد از انتخابات مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه و حتی پس از آن، موضع گیری هایی کردند و مشخصا از آقایان هاشمی و ناطق نوری دلجویی کردند. چرا جامعه روحانیت چنین نکرد و به سکوت خود ادامه داد؟
البته مقام معظم رهبری در آن خطبه ها به خوبی از آقایان دفاع کردند، آقای ناطق هم همان زمان اعلام کردند که سرباز ولایتند و از این موضع عدول نکردند اما عدم حضور آقای هاشمی در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری، کار قابل قبولی نبود. البته موضوع غیبت آقای ناطق نوری در جلسات جامعه روحانیت چندین بار مطرح شد و برخی دوستان مامور شدند برای ادامه حضور در جلسات از ایشان دعوت کنند، ولی آقای ناطق نوری قبول نکردند و گفتند که همچنان رنجیده خاطر هستند.
http://khabaronline.ir/detail/198629/politics/election



-